China: van fabriek van de wereld naar retail grootmacht?
Het moderne China heeft in de afgelopen 30 jaar meer dan een miljard Chinezen een enorme sprong laten maken. En Chinese internetbedrijven wagen zich steeds vaker over de grens om actief te worden in het Westen. Wat kunnen we daar van leren?
Disruptie door Direct-2-Consumer merken
Lees hier hoe Direct-2-Consumer merken voor disruptie kunnen zorgen door betere relaties met klanten op te bouwen, extra marge te pakken en gevestigde merken en retailers aan te vallen op ‘prijs’.
Verticalisering als prijsgevecht: wie pakt de regie?
Steeds meer partijen strijden om hetzelfde: de controle en regie over de waardeketen. Verticalisering levert namelijk meer marge op en is een sterk prijswapen ten opzichte van de concurrentie. Wie hier niet op reageert, ziet zijn markt uithollen of zelfs verdwijnen.
Zo maakt verticale integratie ook groothandels sterker
Groothandels kunnen door verticale integratie hun positie in de keten versterken. Dan ontstaan diverse voordelen waaronder betere doorverkoop, minder onverkochte voorraden, betere voorraadbeschikbaarheid en het ontwikkelen van eigen merken.