China: van fabriek van de wereld naar retail grootmacht?

mrt 12, 2024 Olaf Zwijnenburg

Het moderne China heeft in de afgelopen 30 jaar meer dan een miljard Chinezen een enorme sprong laten maken. En Chinese internetbedrijven wagen zich steeds vaker over de grens om actief te worden in het Westen. Wat kunnen we daar van leren?

Disruptie door Direct-2-Consumer merken

dec 27, 2023 Olaf Zwijnenburg

Lees hier hoe Direct-2-Consumer merken voor disruptie kunnen zorgen door betere relaties met klanten op te bouwen, extra marge te pakken en gevestigde merken en retailers aan te vallen op ‘prijs’.

Verticalisering als prijsgevecht: wie pakt de regie?

apr 7, 2022 Olaf Zwijnenburg

Steeds meer partijen strijden om hetzelfde: de controle en regie over de waardeketen. Verticalisering levert namelijk meer marge op en is een sterk prijswapen ten opzichte van de concurrentie. Wie hier niet op reageert, ziet zijn markt uithollen of zelfs verdwijnen.

Zo maakt verticale integratie ook groothandels sterker

nov 11, 2021 Olaf Zwijnenburg

Groothandels kunnen door verticale integratie hun positie in de keten versterken. Dan ontstaan diverse voordelen waaronder betere doorverkoop, minder onverkochte voorraden, betere voorraadbeschikbaarheid en het ontwikkelen van eigen merken.

Hoe de relatie tussen merken en retailers verandert

sep 13, 2018 Olaf Zwijnenburg

Vroeger was de verhouding tussen merken en retailers vrij duidelijk en eenvoudig. Die verhoudingen veranderen echter fundamenteel: merken gaan meer en meer direct. Er is daarbij meer aan de hand.