China: van fabriek van de wereld naar retail grootmacht?

mrt 12, 2024 Olaf Zwijnenburg

Het moderne China heeft in de afgelopen 30 jaar meer dan een miljard Chinezen een enorme sprong laten maken. En Chinese internetbedrijven wagen zich steeds vaker over de grens om actief te worden in het Westen. Wat kunnen we daar van leren?

Verticalisering als prijsgevecht: wie pakt de regie?

apr 7, 2022 Olaf Zwijnenburg

Steeds meer partijen strijden om hetzelfde: de controle en regie over de waardeketen. Verticalisering levert namelijk meer marge op en is een sterk prijswapen ten opzichte van de concurrentie. Wie hier niet op reageert, ziet zijn markt uithollen of zelfs verdwijnen.

De kracht van lokale online platforms beter benutten

dec 9, 2021 Olaf Zwijnenburg

Twee belangrijke trends zijn verder versterkt: de shift naar online oriënteren en winkelen en de (her)waardering voor lokale retailers. De combinatie ervan geeft een boost aan het fenomeen ‘lokale online platforms’. Lees hier meer over de kansen, risico's en valkuilen.

De retailer als platform: gevolgen voor organisatie en strategie

sep 8, 2021 Olaf Zwijnenburg

Retailers kunnen niet alleen eigen producten verkopen op platforms van anderen maar ook zelf een platform worden en daarop artikelen van anderen gaan verkopen. het ontwikkelen van een eigen platform biedt kansen en om die te benutten moet gewerkt worden aan organisatie en strategie.

De retailer als platform: vooral kansen in niches

mei 12, 2021 Olaf Zwijnenburg

Een retailer kan ook zelf een platform worden en daarop artikelen van anderen gaan verkopen, in aanvulling op de eigen artikelen. Vooral in niches zijn er kansen via het combineren van producten, diensten en content, zowel online als offline. Blog deel 3 van 4.

Financieren van groei op online platforms: alleen of samen?

mrt 25, 2021 Olaf Zwijnenburg

Het verkopen van producten op online platforms kan aantrekkelijk zijn voor retailers als extra touchpoint. Financiering kan daarbij een issue zijn als de omzet sterk groeit. Voor financiering van werkkapitaal zijn verschillende opties, alleen of samen met anderen. Blog 2 van 4.

Online platforms: meedoen of niet?

feb 11, 2021 Olaf Zwijnenburg

Online retail groeit al jarenlang veel harder dan fysieke en platforms nemen een steeds belangrijkere positie in. Retailers en merken staan voor de keuze om wel of niet te gaan samenwerken. Een juiste afweging is maatwerk vanuit een strategische, operationele en financiële analyse. Blog 1 van 4

Amazon zal de Nederlandse retailsector dwingen tot actie

dec 12, 2019 Olaf Zwijnenburg

Wij denken dat de verdere groei van Amazon de Nederlandse retailsector in zijn geheel (online en offline) dwingt om versneld in actie te komen. Als Amazon een sterke push kan geven aan het versnellen en verbeteren van dit verandervermogen, dan is dat een positief effect dat welkom is.