Duurzaamheid: 4 concrete tips voor MKB-ondernemers

dec 8, 2022 Olaf Zwijnenburg

Duurzaamheid wordt steeds belangrijker. Ook kleinere retailers moeten hierop inspelen. Zij hebben echter veel minder mensen en middelen dan grote retailers. In dit artikel geven we vier concrete tips voor de ‘kleintjes’.

Drie tips voor een internationale expansiestrategie

okt 13, 2022 Olaf Zwijnenburg

Om in een uitdagende retailmarkt toch te kunnen groeien, moeten retailers de grenzen van hun businessmodel verleggen. Internationale expansie is een logische optie, maar geen eenvoudige. Hier drie tips!

Wil de nieuwe inkoper opstaan?

jun 20, 2022 Olaf Zwijnenburg

De relatie tussen de retailer en zijn leveranciers verandert. Toegang tot productiecapaciteit is niet vanzelfsprekend meer en is meer flexibiliteit in de inkoop nodig om verstoringen te kunnen opvangen. Dit vraagt om andere inkopers en KPI’s.

Personeelstekort? 5 adviezen!

mei 9, 2022 Olaf Zwijnenburg

Er is niet alleen veel concurrentie op de retailmarkt, maar ook op de arbeidsmarkt. Het aanpakken van het personeelstekort verdient daarom een hoge plaats op de managementagenda van retailers. In dit artikel vijf concrete adviezen.

Verticalisering als prijsgevecht: wie pakt de regie?

apr 7, 2022 Olaf Zwijnenburg

Steeds meer partijen strijden om hetzelfde: de controle en regie over de waardeketen. Verticalisering levert namelijk meer marge op en is een sterk prijswapen ten opzichte van de concurrentie. Wie hier niet op reageert, ziet zijn markt uithollen of zelfs verdwijnen.

BuurtKadoos: Samenwerken met online platforms, een kans of een risico?

apr 7, 2022 Olaf Zwijnenburg

Samenwerking met een online platform kan voor retailers en merken heel aantrekkelijk zijn, maar is dat niet altijd. In alle gevallen is een beslissing maatwerk en moeten genomen beslissingen regelmatig opnieuw worden bekeken.

De retailer als dienstverlener: nieuwe kansen

mrt 13, 2022 Olaf Zwijnenburg

Het leveren van diensten naast producten biedt diverse kansen om in die lastige markt toch te kunnen groeien, door het businessmodel te verbreden en daarmee meer omzet en klantwaarde te realiseren. Dit vraagt om een systematische aanpak.

Hoe retailers de risico’s van inflatie kunnen verminderen

feb 10, 2022 Olaf Zwijnenburg

De kosten voor de retailer stijgen over vrijwel de gehele linie: productie, logistiek, bedrijfsvoering. Het goed omgaan met deze kostenstijgingen is voor dit jaar een grote uitdaging. Het risico is dat kostenstijgingen de marge drukken en daarmee de winst opeten. Hoe verminder je dat risico?

De kracht van lokale online platforms beter benutten

dec 9, 2021 Olaf Zwijnenburg

Twee belangrijke trends zijn verder versterkt: de shift naar online oriënteren en winkelen en de (her)waardering voor lokale retailers. De combinatie ervan geeft een boost aan het fenomeen ‘lokale online platforms’. Lees hier meer over de kansen, risico's en valkuilen.

Zo maakt verticale integratie ook groothandels sterker

nov 11, 2021 Olaf Zwijnenburg

Groothandels kunnen door verticale integratie hun positie in de keten versterken. Dan ontstaan diverse voordelen waaronder betere doorverkoop, minder onverkochte voorraden, betere voorraadbeschikbaarheid en het ontwikkelen van eigen merken.

Laat je eigendomsstructuur de strategie ondersteunen

dec 10, 2020 Olaf Zwijnenburg

Voor de uitvoering van strategie zijn niet alleen ‘fysieke’ middelen belangrijk. De eigendomsstructuur van een onderneming kan de realisatie ondersteunen, maar ook afremmen. Ondernemers moeten zich daarom regelmatig afvragen of hun bestaande eigendomsstructuur nog steeds passend is, of niet.

Waardeketen 2.0: Kanspakkers!

dec 23, 2019 Olaf Zwijnenburg

Retailmerken laten potentiële succesfactoren in de huidige markt links liggen. Mogelijkheden genoeg, maar het oude denken op verschillende gebieden zet een rem op de ontwikkeling. Met een onderscheidende formule, betere samenwerking en wat meer lef maak je het verschil.

De drie grote kansen die duurzaamheid retailers biedt

nov 7, 2019 Olaf Zwijnenburg

Duurzaamheid is een belangrijk thema voor retailers vanuit maatschappelijke verantwoordelijkheid, relaties met klanten en stakeholders en businesskansen. Wij zien drie belangrijke onderwerpen: license to operate, de noodzaak van transparantie en het benutten van kansen.

Het gaat allemaal echt niet snel genoeg, de markt wacht op niemand

sep 3, 2019 Olaf Zwijnenburg

Rabobank maakt zich steeds meer zorgen omdat veel te weinig winkeliers echt in actie willen of kunnen komen. Retailers zullen flink aan de slag moeten met hun formule, winkelgebied (samen met andere stakeholders) en digitalisering. Snelheid is daarbij geboden want de markt wacht op niemand.

Gaan we nog wat doen?

jul 25, 2019 Olaf Zwijnenburg

De uitdagingen voor zelfstandige retailers zijn groot en worden steeds groter. De concurrentie neemt toe, de relevantie qua bereik en aanbod in veel gevallen af en winkels zullen nog in hele grote aantallen gaan sluiten de komende jaren.

Waardeketen 2.0: 3 manieren om de klant te strikken

apr 1, 2019 Olaf Zwijnenburg

De waardeketen zoals we die kennen, verandert in een waardewiel: een flexibel netwerk waarin alle spelers in de portemonnee van de consument kunnen komen. Een bedreiging? Ja, maar ook kansrijk. Een schets van drie manieren waarop je die potentie kunt verzilveren.

Onze kernvisie op retail: de markt wacht op niemand…

jan 1, 2019 Olaf Zwijnenburg

De non-food retailsector is in fundamentele verandering...en er zijn vijf kernthema’s voor de sector...die gevolgen hebben voor de sector en waarop retailers moeten inspelen met hun strategie.

Onze kernvisie op Groothandel: King of the middle...

jan 1, 2019 Olaf Zwijnenburg

Groothandel: van 'stuck in the middle' naar 'king of the middle'…door het inspelen op trends...en continu langs drie assen te verbeteren: toegevoegde waarde, bereik businessmodel en innovatie.

Investeer in de business en niet zozeer in stenen

jan 1, 2019 Olaf Zwijnenburg

Investeren in onroerend goed heeft voordelen… maar er zijn ook nadelen…

Vijf manieren om te innoveren

nov 8, 2018 Olaf Zwijnenburg

Het belang van innovatie is duidelijk, maar hoe je dat goed aanpakt vaak een stuk minder. De puzzel bestaat uit vijf belangrijke elementen die in elkaar moeten passen. 

Hoe de relatie tussen merken en retailers verandert

sep 13, 2018 Olaf Zwijnenburg

Vroeger was de verhouding tussen merken en retailers vrij duidelijk en eenvoudig. Die verhoudingen veranderen echter fundamenteel: merken gaan meer en meer direct. Er is daarbij meer aan de hand.

Innoveren zonder stekker

aug 13, 2018 Olaf Zwijnenburg

Technologie is belangrijk voor de retailsector en dit belang zal alleen maar toenemen. Echter: niet alle innovaties worden gedreven door technologie. De kern van innovatie is immers het maken van iets dat waarde creëert voor de klant en dat nog niet bestaat.

Verslaafd aan korting? Zo ga je ermee om

jul 5, 2018 Olaf Zwijnenburg

Korting.... Zowel retailers als klanten raken eraan verslaafd en het is net als met andere verslavingen: je komt er moeilijk vanaf.

De online markt wacht op niemand

mei 9, 2018 Olaf Zwijnenburg

De online non-foodverkoop blijft hard toenemen en de groei is al jarenlang veel hoger dan die van de bestedingen in fysieke winkels. Waar gaat het heen? 2 scenario's...

De impact van online retail op winkelvastgoed

mrt 8, 2018 Olaf Zwijnenburg

Ondanks de bevolkingsgroei en economische groei zorgt een aantal trends ervoor dat in de toekomst minder winkelvastgoed nodig is. De benodigde fysieke winkelruimte zal daarbij steeds kernachtiger geconcentreerd worden. 

Hoe vernieuwende merken een nieuwe klantreis ontwerpen

feb 8, 2018 Olaf Zwijnenburg

In de afgelopen decennia waren fysieke winkels het eindpunt in de relatie met consumenten. Marketing en reclame waren het vertrekpunt. Deze rollen zijn compleet aan het omdraaien. Winkels worden steeds vaker het meest krachtige toegangspunt tot een merk en alles wat dat merk te bieden heeft.

Snelle online groeiers...

jan 1, 2018 Olaf Zwijnenburg

Het businessmodel van snelle groeiers is fundamenteel anders; wat zijn de gevolgen voor financiering?

Online strategie is maatwerk

dec 19, 2017 Olaf Zwijnenburg

Niemand kan nog om online heen, maar de wijze waarop je er het best op inspeelt, hangt af van verschillende factoren. Een sterke onlinestrategie vraagt om maatwerk. Een schets van de verschillende mogelijkheden: informeren, interactie, verkopen en/of verbinden.