Onze kernvisie op Groothandel: King of the middle...

jun 3, 2021 Olaf Zwijnenburg

Groothandel: van 'stuck in the middle' naar 'king of the middle'…door het inspelen op trends...en continu langs drie assen te verbeteren: toegevoegde waarde, bereik businessmodel en innovatie.

Innoveren zonder stekker

jun 3, 2021 Olaf Zwijnenburg

Technologie is belangrijk voor de retailsector en dit belang zal alleen maar toenemen. Echter: niet alle innovaties worden gedreven door technologie. De kern van innovatie is immers het maken van iets dat waarde creëert voor de klant en dat nog niet bestaat.

Vijf manieren om te innoveren

jun 3, 2021 Olaf Zwijnenburg

Het belang van innovatie is duidelijk, maar hoe je dat goed aanpakt vaak een stuk minder. De puzzel bestaat uit vijf belangrijke elementen die in elkaar moeten passen. 

Hoe vernieuwende merken een nieuwe klantreis ontwerpen

jun 3, 2021 Olaf Zwijnenburg

In de afgelopen decennia waren fysieke winkels het eindpunt in de relatie met consumenten. Marketing en reclame waren het vertrekpunt. Deze rollen zijn compleet aan het omdraaien. Winkels worden steeds vaker het meest krachtige toegangspunt tot een merk en alles wat dat merk te bieden heeft.

Hoe de relatie tussen merken en retailers verandert

jun 3, 2021 Olaf Zwijnenburg

Vroeger was de verhouding tussen merken en retailers vrij duidelijk en eenvoudig. Die verhoudingen veranderen echter fundamenteel: merken gaan meer en meer direct. Er is daarbij meer aan de hand.

Verslaafd aan korting? Zo ga je ermee om

jun 3, 2021 Olaf Zwijnenburg

Korting.... Zowel retailers als klanten raken eraan verslaafd en het is net als met andere verslavingen: je komt er moeilijk vanaf.

De impact van online retail op winkelvastgoed

jun 3, 2021 Olaf Zwijnenburg

Ondanks de bevolkingsgroei en economische groei zorgt een aantal trends ervoor dat in de toekomst minder winkelvastgoed nodig is. De benodigde fysieke winkelruimte zal daarbij steeds kernachtiger geconcentreerd worden. 

Online strategie is maatwerk

jun 3, 2021 Olaf Zwijnenburg

Niemand kan nog om online heen, maar de wijze waarop je er het best op inspeelt, hangt af van verschillende factoren. Een sterke onlinestrategie vraagt om maatwerk. Een schets van de verschillende mogelijkheden: informeren, interactie, verkopen en/of verbinden.

Snelle online groeiers...

jun 3, 2021 Olaf Zwijnenburg

Het businessmodel van snelle groeiers is fundamenteel anders; wat zijn de gevolgen voor financiering?

De online markt wacht op niemand

jun 3, 2021 Olaf Zwijnenburg

De online non-foodverkoop blijft hard toenemen en de groei is al jarenlang veel hoger dan die van de bestedingen in fysieke winkels. Waar gaat het heen? 2 scenario's...

Onze kernvisie op retail: de markt wacht op niemand…

jun 3, 2021 Olaf Zwijnenburg

De non-food retailsector is in fundamentele verandering...en er zijn vijf kernthema’s voor de sector...die gevolgen hebben voor de sector en waarop retailers moeten inspelen met hun strategie.

Gaan we nog wat doen?

jun 3, 2021 Olaf Zwijnenburg

De uitdagingen voor zelfstandige retailers zijn groot en worden steeds groter. De concurrentie neemt toe, de relevantie qua bereik en aanbod in veel gevallen af en winkels zullen nog in hele grote aantallen gaan sluiten de komende jaren.

Het gaat allemaal echt niet snel genoeg, de markt wacht op niemand

jun 2, 2021 Olaf Zwijnenburg

Rabobank maakt zich steeds meer zorgen omdat veel te weinig winkeliers echt in actie willen of kunnen komen. Retailers zullen flink aan de slag moeten met hun formule, winkelgebied (samen met andere stakeholders) en digitalisering. Snelheid is daarbij geboden want de markt wacht op niemand.

Waardeketen 2.0: 3 manieren om de klant te strikken

jun 2, 2021 Olaf Zwijnenburg

De waardeketen zoals we die kennen, verandert in een waardewiel: een flexibel netwerk waarin alle spelers in de portemonnee van de consument kunnen komen. Een bedreiging? Ja, maar ook kansrijk. Een schets van drie manieren waarop je die potentie kunt verzilveren.

Waardeketen 2.0: Kanspakkers!

jun 2, 2021 Olaf Zwijnenburg

Retailmerken laten potentiële succesfactoren in de huidige markt links liggen. Mogelijkheden genoeg, maar het oude denken op verschillende gebieden zet een rem op de ontwikkeling. Met een onderscheidende formule, betere samenwerking en wat meer lef maak je het verschil.

De drie grote kansen die duurzaamheid retailers biedt

jun 2, 2021 Olaf Zwijnenburg

Duurzaamheid is een belangrijk thema voor retailers vanuit maatschappelijke verantwoordelijkheid, relaties met klanten en stakeholders en businesskansen. Wij zien drie belangrijke onderwerpen: license to operate, de noodzaak van transparantie en het benutten van kansen.

Investeer in de business en niet zozeer in stenen

jun 2, 2021 Olaf Zwijnenburg

Investeren in onroerend goed heeft voordelen… maar er zijn ook nadelen…

Laat je eigendomsstructuur de strategie ondersteunen

jun 1, 2021 Olaf Zwijnenburg

Voor de uitvoering van strategie zijn niet alleen ‘fysieke’ middelen belangrijk. De eigendomsstructuur van een onderneming kan de realisatie ondersteunen, maar ook afremmen. Ondernemers moeten zich daarom regelmatig afvragen of hun bestaande eigendomsstructuur nog steeds passend is, of niet.