Blog QuMedia: De woonboulevard blijft in beweging

Auteur Olaf Zwijnenburg

mei 1, 2025

We lezen het maar al te vaak: faillissementen, teruglopende omzetten, druk op marges. Toch zijn er ook genoeg woonwinkels die al jaren succesvol draaien. Wat doen zij anders? Als je het ons vraagt, ligt het geheim in drie dingen: blijven ontwikkelen, slim inspelen op trends én samenwerken met de omgeving.

Laten we eens kijken naar de woonboulevard als trekpleister. Want ja, die leeft nog steeds. Sterker nog: de locatie speelt een cruciale rol in het succes. Consumenten vinden het fijn om in één keer meerdere winkels te kunnen bezoeken, zonder gedoe met parkeren of logistiek. Een fijne parkeerplek, goed bereikbaar en overzichtelijk: dat klinkt misschien simpel, maar het werkt heel goed. Zeker voor grote aankopen waar je écht even over wilt nadenken of vergelijken of mee naar huis wil nemen.

De toekomst van de woonboulevard is echter geen vanzelfsprekendheid. Gemeenten kijken steeds vaker naar dit soort locaties voor woningbouw. En laat dat nou net niet zo makkelijk te combineren zijn met winkels die ruimte nodig hebben voor showrooms en voorraad. Hier ligt een duidelijke uitdaging, maar ook een kans. Winkeliers en gemeenten moeten veel meer met elkaar optrekken. Alleen zo blijft de buitenstad een waardevolle aanvulling op de binnenstad, in plaats van een concurrent.

Daarnaast zien we service nog altijd als hét onderscheidende element. Online oriënteren doen we allemaal, maar het echte verschil wordt nog steeds in de winkel gemaakt. Met persoonlijke aandacht, goed advies en verkopers die weten waar ze het over hebben. Dat vraagt wel om investering in mensen. Je kunt niet simpelweg zomaar iemand op de vloer zetten. Verkopen is een vak en goed opgeleide medewerkers die klanten met kennis en enthousiasme adviseren, maken het verschil.

En ja, digitalisering. Geen winkel kan zonder digitale strategie maar laten we het wel in perspectief houden. Het gaat niet alleen om ‘een webshop’, maar vooral om hoe je online en offline naadloos met elkaar verbindt. Bricks & clicks is geen modewoord, maar vaak een noodzaak. De klantreis moet kloppen — van website tot winkelvloer – en de winkelervaring moet beter zijn dan die bij concurrenten, zowel fysiek als online. En dat vraagt meer dan alleen techniek; het vraagt visie en regie.

Ondanks het succes staan woonwinkels ook voor grote uitdagingen. Personeelstekort, duurzaamheid, veranderend consumentengedrag… het zijn allemaal thema’s die druk zetten op de sector. Maar het zijn ook kansen. Juist door samen te werken, creatief te zijn en klantgericht te blijven, kunnen woonwinkels hun sterke positie behouden.

De sleutel tot het succes van woonwinkels ligt in een combinatie van innovatie, klantgerichtheid en een scherp oog voor trends. Door mee te bewegen met de tijd, een sterke focus op service te behouden en een hybride digitale strategie te hanteren, kunnen bedrijven overeind blijven in een uitdagende markt.

Onze boodschap aan retailers: blijf bewegen. Houd die voelsprieten in de markt, investeer in je mensen en vergeet vooral de samenwerking met je buren en je gemeente niet. Alleen zo blijft de woonboulevard een plek waar consumenten graag komen; nu én in de toekomst.


Olaf Zwijnenburg, in samenwerking met Peter van Heerde

Olaf Zwijnenburg is Sectormanager Retail en Groothandel bij Rabobank Nederland en is daarvoor als directeur verantwoordelijk en betrokken geweest bij grote transities van internationale retailers en merken. Peter van Heerde is Sectormanager Retail en Groothandel bij Rabobank Nederland, heeft als bankier jarenlang retailers en groothandels gefinancierd en is ruim 7 jaar bestuurslid van de BIZ in Hoofddorp Centrum.

Deze blog verscheen eerder in mei 2025 in de vakbladen van QuMedia. 

Voeg een opmerking toe

beschermd met reCAPTCHA Privacy - Voorwaarden
Annuleren