Voorbereiding interview over Moederdag met De Telegraaf
Weten we hoeveel mensen dit ‘vieren’?
Moederdag is een van de meest commercieel belangrijke dagen van het jaar in Nederland. Het is een dag waarop veel mensen hun moeders in het zonnetje zetten met cadeaus, bloemen, en andere attenties. Dit leidt tot een aanzienlijke stijging in de omzet voor veel retailers.
Exacte cijfers zijn al wat ouder maar ruim 60% van de Nederlanders viert Moederdag. Volgens een onderzoek van Panelwizard geeft meer dan 63% van de Nederlanders iets voor Moederdag, waarbij gemiddeld ruim €26 per cadeau wordt uitgegeven.
Gaan we verder dan een bos bloemen, ontbijt op bed en een gekleide asbak? Of houden we toch de hand op de knip?
Moederdag is een van de belangrijkste dagen voor de verkoop van bloemen. Bloemen blijven het populairste cadeau, met bijna 35% van de mensen die een boeket aan hun moeder geeft.
Ook parfumerieën zien tijdens Moederdag vaak een aanzienlijke stijging in de verkoop. Veel consumenten kiezen voor parfums als cadeau. De exacte cijfers kunnen variëren, maar het is duidelijk dat Moederdag een belangrijke periode is voor de parfumeriebranche.
Andere veelgenoemde soorten cadeautjes voor Moederdag zijn sieraden (een betekenisvol sieraad, zoals een ketting of armband, is een prachtig en blijvend cadeau. Veel moeders waarderen de emotionele waarde van sieraden), gepersonaliseerde cadeaus met een speciale boodschap, chocolade en lekkernijen, een verwenpakket met bijvoorbeeld beautyproducten, geurkaarsen, en andere ontspannende items, een dagje uit, stijlvolle huisdecoratie en voor de modebewuste moeder kleding, tassen, en andere accessoires.
Als je naar de folders van de Etos en de Douglas kijkt moet je als kind op zijn minst met een flesje parfum of dure make up aankomen. Wordt het verwachtingspatroon zo niet opgeblazen? (ik behoor zelf tot de groep die vindt dat dit wel een heel commercieel gedreven feestje is)
Tja, voor retailers zijn dit soort feestdagen uiteraard een kans om consumenten te verleiden om meer uit te geven dan ze misschien anders zouden dan. Dus als retailer is het belangrijk om al vroeg aan Moederdag te denken, zodat je klanten er ook op tijd aan herinnerd worden, en ze iets leuks kunnen kopen om aan hun moeder te geven 😊..
Hier een paar praktische tips voor Moederdag-marketing als feestje en commerciële kans voor retailers:
- Geef je website een Moederdag-makeover met een frisse, nieuwe look voor je homepage gericht op Moederdag. Dit kan je ook doorvoeren worden in je nieuwsbrieven en advertenties en etalages. Het doel is dan om duidelijk te maken dat Moederdag eraan komt.
- Ook slim is het maken van een speciale Moederdag-cadeaugids en een landingspagina vol cadeau-ideeën. Zo kunnen klanten van retailers makkelijk leuke cadeautjes vinden.
- Social media is je beste vriend als het gaat om Moederdag-marketing. Je kan snel en simpel advertentiecampagnes lanceren waarin retailers hun ‘beste cadeaus voor moeders’ uitlichten.
- Ook organische posts kunnen veel doen. Deel bijvoorbeeld klantbeoordelingen waarin het woord 'moeder' voorkomt.
- Kortingacties en promoties trekken altijd aandacht. Iedereen houdt van een goede deal, vooral rond ‘feestdagen’.
- Wees voorbereid op last-minute shoppers. Niet iedereen is even georganiseerd dus wees als retailer voorbereid bent op de last-minute stormloop.
- En vergeet niet: niet elke moeder is hetzelfde, en niet alle relaties tussen kinderen en ouders zijn goed. Er zijn voorbeelden van retailers (bijvoorbeeld Douglas) die hun emaildatabase vooraf bevragen over het al dan niet willen ontvangen van mails rondom het thema Moederdag. Zo voorkomen ze dat klanten die hier niks mee willen of kunnen zich gaan ergeren.
Hebben we enig idee wat de detailhandel aan Moederdag verdient? Of wat wij als consument eraan uitgeven?
Nee sorry, ik kan daarover niks concreets vinden.
PS: ik was twee jaar terug in Londen met onze dochter op Moederdag (valt daar op een andere datum). Die Britten liepen allemaal met bossen bloemen rond op weg naar hun (schoon)moeder. Maar zo’n boeket was wel minstens 35 pond. Ik vond dat echt schrikbarend duur voor wat je ervoor terugkreeg. Maar ze kochten het massaal.
Dat heb je goed gezien. De Britse shoppers behoren tot de beste ter wereld als het op Moederdag aankomt, ze gaan ze er dan vol voor. Ook Duitsers geven veel uit op Moederdag. Niet alleen de omzet van bloemisten verdubbelt daar in de week van Moederdag, maar ook de detailhandel als geheel maakt daar, net als bij ons, een spong in de aanloop naar Moederdag.