Interview INretail: 10 jaar DNWS - Winkelgebieden

Auteur Olaf Zwijnenburg

mei 6, 2025

  • Hoe keek jij in 2015 naar winkelgebieden en online?

In 2015 was ik zelf werkzaam in de detailhandel als directeur van een winkelketen met ruim 130 winkels in Nederland en een hele rits shop-in-shops, ook internationaal.

Je zag toen langzaam ontstaan dat veranderingen in demografie en versnellende technologische ontwikkelingen steeds sneller nieuw klantgedrag gingen stimuleren.

Je zag steeds duidelijker worden, dat:

  1. online écht een impact zou gaan krijgen op het aantal stenen winkels, en

  1. vooral middelgrote steden daar last van zouden gaan krijgen.

 Ondertussen weten we de uitkomst. Vanaf 2010 verdween in 15 jaar maar liefst 30% van de stenen non-food winkels.

  • Wat was de rol van Rabobank bij DNWS?

Rabobank is een coöperatieve bank met een missie: Growing a better world together.

Toen ik net bij Rabobank begon, een jaar of 8 geleden, werkten we al heel nauw samen met Platform De Nieuwe Winkelstraat.

We hebben toen, vanuit onze centrale rol binnen de bank,  veel energie gestopt in het verbinden van lokale banken aan centrumgebieden met uitdagingen en het platform De Nieuwe Winkelstraat en veel lokale projecten opgestart.

  • De binnenstad heeft winkels nodig, maar de winkel heeft de binnenstad niet nodig’ (Floris Alkmeade heeft dit gezegd) Hoe kijk jij hiernaar?

In onze Sectorvisie op de Detailhandel non-food richting 2040 benadrukken we steeds de waarde van winkels voor de economie en het verdienvermogen van Nederland. Maar minstens zo belangrijk is de sociale toegevoegde waarde.

Winkels vormen samen met horeca het hart van de aantrekkelijkheid, vitaliteit en leefbaarheid van de Nederlandse binnensteden en kernen, die daardoor een aantrekkelijke plek vormen om te werken, beleven, ontmoeten en ontspannen.

Samenwerking tussen gemeentes, vastgoedeigenaren en ondernemers is daarbij belangrijk, met een focus op centrale regie in centrumgebieden als (regionaal) ecosysteem met een duidelijke propositie.

  • Voor sommige retailers is het buiten de binnenstad vestigen aantrekkelijker. Hoe gaan we hiermee om?  

We moeten er voor zorgen dat de buitenstad een waardevolle aanvulling blijft op de binnenstad, zonder die te kopiëren.

Winkeliers en gemeenten moeten veel meer met elkaar optrekken.

Alleen zo blijft de buitenstad een waardevolle aanvulling op de binnenstad, in plaats van een concurrent.

Dit vereist slimme investeringen en regionale afstemming.

  • Hoe belangrijk is lokaal voor de Rabobank in de toekomst?

Wij vinden lokale retail heel belangrijk voor zowel de economie als de sociale meerwaarde en we zijn ook niet pessimistisch.

Er zijn nog veel kansen voor de retail, vaak in de combinatie tussen offline en online, dus de stenen retail hoeft niet te wanhopen.

Maar het is en blijft topsport en ondernemers moeten echt aan de bak met het steeds veranderende consumentengedrag.

Hoe hou je de interesse van consumenten vast in een wereld vol afleiding?

Dit vereist creativiteit, innovatie in digitalisering en verduurzaming en een scherpe focus op de klant. Alleen zo blijven winkels relevant.

  • Hoe zie jij de toekomst van centrumgebieden?

De retailmarkt wordt steeds uitdagender door enorme klantverwachtingen, hogere eisen op het gebied van duurzaamheid, grotere (keten)transparantie en toenemende concurrentie in een verdringingsmarkt.

Niet alle ondernemingen binnen de sector zullen overeind blijven. Er zullen steeds minder maar wel grotere ondernemingen overblijven.

Het aantal fysieke winkels blijft afnemen waarbij de overlevers de belangrijke sociale meerwaarde bieden die online niet vervangen kan worden.

Er zullen altijd kansen zijn en nieuwe winnaars opstaan in deze sector: de omzet blijft significant, net als de sociale meerwaarde in dorpskernen en stadscentra.

Voeg een opmerking toe

beschermd met reCAPTCHA Privacy - Voorwaarden
Annuleren