Veel modemerken modderen, maar Mr Marvis maakt miljoenenwinst
Tekst: Mathijs Smit. 5 augustus 2025.
Terwijl er afgelopen jaar een trits modemerken op de klippen liep, blijft het Amsterdamse Mr Marvis gezond groeien. Het modebedrijf, dat tien jaar geleden begon als verkoper van mannenshorts, zag zijn omzet vorig jaar met bijna 15 procent stijgen. De winst steeg met ruim 28 procent tot bijna 3,5 miljoen euro.
Dat blijkt uit de meest recente jaarrekening van Mr Marvis Global Holding, die het bedrijf onlangs deponeerde bij de Kamer van Koophandel.
Moeilijke modemarkt
Stevige concurrentie, coronaschulden en hoge huren en personeelskosten nekten het afgelopen jaar een trits voorheen zeer succesvolle modemerken. Zo gingen bedrijven als Scotch & Soda, Adam Brandstores, Ted Baker, Esprit, Vanilia en Balr op de fles, en moest Van Lier zijn winkels sluiten.
Mr Marvis blijkt geen last te hebben van de moeilijke markt voor kledingbedrijven. Vorig jaar kwam de omzet van het Amsterdamse modebedrijf uit op 83,5 miljoen euro, een stijging van bijna 15 procent. De winst steeg nog sterker, met ruim 28 procent tot bijna 3,5 miljoen euro.
Ook beschikt het modebedrijf met een zogenoemde solvabiliteit van bijna 50 procent over uitzonderlijk solide financiële buffers.
Succesvolle shorts
Mr Marvis werd tien jaar geleden opgericht door ondernemers Steven Vrendenbarg, David Sipkens en Aafke Tuin. Zij begonnen met de online verkoop van mannenshorts, en breidden hun assortiment vervolgens uit tot broeken, shirts, truien en jassen.
De snelle groei van hun bedrijf trok ook investeerders aan. Zo stapte in 2021 investeerder Capital A in, en in 2022 de voormalige Tommy Hilfiger-topmannen Fred Gehring en Ludo Onnink.
Fysieke winkels
Waar veel mode- en lifestylemerken afgelopen jaren ervoeren dat de exploitatie van eigen winkels (soms te) hoge kosten met zich meebrengt, koos Mr Marvis er toch voor om naast de webwinkel ook fysieke winkels te openen. Het modemerk heeft inmiddels twaalf winkels in Nederland, en acht vestigingen in België, Duitsland en Engeland.
Uit de laatste jaarrekening blijkt dat de webwinkel van het modebedrijf vorig jaar ruim 64 miljoen euro genereerde, ofwel ruim driekwart van de totale omzet. De fysieke winkels waren vorig jaar goed voor een omzet van bijna 19 miljoen euro.
Geheim
Over het geheim van Mr Marvis was mede-oprichter Vrendenbarg in een recent interview - waarin de hier genoemde omzet- en winstcijfers overigens ontbraken - tamelijk vaag. "Ik vind het lastig om te zeggen waarom het bij ons werkt en bij andere merken niet", zei hij onlangs in het AD.
Wel noemde hij als kracht de 'zomerse en energieke uitstraling' van het merk met kleurrijke en vrolijke reclames. En dankzij de tijdloze collecties hoeft het bedrijf geen 'oude' voorraden uit te verkopen.
Retailanalist Dirk Mulder van ING schrijft het succes toe aan het relatief simpele model van Mr Marvis. "Zij zijn begonnen met simpele korte broeken met een goede pasvorm, maar in veel maten en kleuren. Aanvankelijk verkochten zij 'online only', dus ook dat was simpel", zegt hij.
Verbreden
"Vanuit dat aanbod zijn zij gaan verbreden, en ook winkels gaan openen. Die bieden nu een mooie aanvulling. Online voor de gemaksliefhebber, en winkels voor de klant die het product eerst wil zien en ervaren. En hoewel de kleding best prijzig is, is de prijs-kwaliteitverhouding goed."
De gedachte dat dure winkels tegenwoordig vaak een blok aan het been van modemerken zijn, wil Mulder nuanceren. "Vaak betreft dat merken die toch al niet meer helemaal bij de tijd zijn. Dan geven kostenstijgingen bij de winkels vaak de nekslag. Maar er zijn genoeg merken met winkels die het nog wel goed doen."
Ook retaildeskundige Olaf Zwijnenburg van Rabobank denk dat de focus op het specifieke segment 'basic mannenmode' een factor is in het succes van het merk. Daarbij speelt mee dat veel mannen 'waarde hechten aan gemak en consistentie', aldus de expert. "Het feit dat een eerder gekocht model nog steeds beschikbaar is in nieuwe kleuren of stoffen, sluit goed aan bij hun voorkeuren."
Zwijnenburg wijst er ook op dat Mr Marvis het proces van het ontwerp tot aan de verkoop aan de eindklant beheerst, en daarover de controle blijft houden. Het bedrijf zou de omzet door de verkoop via andere retailers flink kunnen aanjagen, maar daardoor ook de controle over het merk deels verliezen. "Er is geen garantie dat zelfstandige retailers het merkbeeld op een goede manier zullen neerzetten, of niet gaan stunten met de prijs."
Voorbereiding interview
Zoals besproken vraag ik mij naar aanleiding van de jaarrekening 2024 van Mr Marvis af, wat hun geheim is. Vorig jaar steeg de omzet zo’n 15%, tot ruim 83 miljoen euro. De winst steeg 28%, tot 3,5 miljoen. Ook de solvabiliteit is met bijna 50% uitzonderlijk goed. Opmerkelijke resultaten, zeker gezien alle recente problemen en faillissementen in de retail/ modemarkt. In het interview in de DPG-dagbladen kon de mede-oprichter Steven Vrendenbarg niet echt goed uitleggen wat ze goed doen. Wat is jouw kijk daarop?
MR. MARVIS heeft vanuit verticale integratie de complete regie over de hele waardeketen.
Daarmee bedoel ik: MR MARVIS beheerst de gehele waardeketen van ontwerp tot aan verkoop aan de eindklant, net zoals bijvoorbeeld Nike of Apple. Dat biedt voordelen zoals directe klantfeedback en minder risico op overproductie. Als retailer is MR MARVIS daarbij de regisseur is die de complete marge in de keten van producent tot consument bepaalt en deze verdeelt over de partners in de keten zoals producenten en logistieke dienstverleners. Hoewel MR MARVIS dus niet alles zelf doet, behoudt het wel de regie. Productie en logistiek worden uitbesteed aan gespecialiseerde partners, wat efficiëntie, focus en schaalvoordelen oplevert. Zo kan elke partij doen waar die het beste in is, terwijl MR MARVIS de kwaliteit en klantbeleving bewaakt.
MR. MARVIS is online gestart en breidt nu langzaam verder uit naar stenen winkels…
In het eerste kwartaal van 2025 opende het merk drie nieuwe winkels, waarmee het zijn internationale ambities kracht bijzet. In Hamburg werd een flagshipstore geopend in het bruisende Passagenviertel. Deze winkel weerspiegelt volgens het merk de kenmerkende stijl van MR MARVIS: modern, kleurrijk en duurzaam. Ook in eigen land blijft het merk niet stilzitten. In Leiden opende een nieuwe winkel aan de Aalmarkt, met een fris interieur en innovatieve elementen. Daarnaast is er een tijdelijke pop-up in Amsterdam, waar klanten het volledige assortiment kunnen ontdekken. Met deze uitbreiding zet MR MARVIS een duidelijke stap richting zijn doel: 25 winkels wereldwijd tegen eind 2025. De focus ligt op duurzame groei en het versterken van de fysieke winkelervaring, waarbij beleving en kwaliteit centraal staan.
Het uitbreiden van online met fysieke touchpoints biedt diverse voordelen, zowel voor MR MARVIS als voor de klant. Zo kan extra omzet en marge worden gemaakt en wordt het merk meer zichtbaar door de winkellocaties in grote steden. De klanten krijgen meer mogelijkheden om zich te oriënteren, de producten te kopen en informatie en service te krijgen. Ook kunnen voor de klant proposities worden gemaakt waarbij de touchpoints worden gecombineerd, bijvoorbeeld Buy Online Pick-up In Store (BOPIS).
De online aanwezigheid ondersteunt de internationale expansiestrategie want geeft namelijk veel informatie over waar klanten vandaan komen en waar er grote klantconcentraties en omzetkansen zijn. Het ligt voor de hand om juist daar een winkel te openen omdat daarmee de servicepropositie voor zoveel mogelijk klanten wordt versterkt. De klantinformatie uit ‘online’ is daarmee een van de criteria bij het zoeken naar een geschikte nieuwe locatie, naast criteria zoals ligging, grootte, bouwkundige staat en huursom.
Omdat online de basis is van het businessmodel, is het niet per se nodig om winst te maken op de winkeloperatie. Het gaat immers om veel meer dan de vraag ‘hoe winstgevend zijn mijn fysieke winkels’. De kernvraag is: kan ik voldoende klantwaarde genereren met het geheel aan touchpoints voor mijn klanten en is het totale rendement daarop voldoende. Die kernvraag kan alleen vanuit de gehele retail-operatie worden beantwoord.
…en ook naar shop-in-shops
MARVIS zet niet alleen in op eigen winkels, maar ook op slimme samenwerkingen om zijn bereik te vergroten. Toen MR MARVIS in 2021 werd uitgeroepen tot ‘VEDIS New Retail Champion’ gingen we daar op bezoek om te komen tot het rapport ‘MR. MARVIS – De kracht van een innovatief concept’ met gedachten over wat andere merken en retailers konden leren van MR MARVIS. Onze voorspelling toen was dat ‘groothandelen’ voor het merk geen goed idee was maar het openen van shop-in-shops binnen warenhuizen of grotere fysieke winkels op langere termijn wel een groeikans was. En zie hier, de eerste is recent geopend in Waalwijk! Via ‘shop-in-shop’ kan extra omzet en naamsbekendheid worden verkregen, waarbij MR MARVIS toch de volledige controle blijft houden.
MR. MARVIS kiest voor controle op het eigen merk
Een groothandelsoperatie, oftwel het verkopen van het merk aan andere retailers, zou de omzet op korte termijn flink kunnen aanjagen. Ik denk echter dat de nadelen hiervan veel groter zijn dan de potentiële omzetvoordelen. MR MARVIS geeft met de groothandel een deel van de controle over de waardeketen op, wat nu juist een sterk punt is. Zo is er geen garantie dat de zelfstandige retailers het merkbeeld op een goede manier neerzetten. Ook is er geen controle over de prijsstelling. Wellicht gaan de zelfstandige retailers stunten met prijzen wat slecht is voor het imago en ook de prijsstelling van de overige touchpoints (waaronder de eigen webshop en de eigen winkels) raakt.
MR. MARVIS heeft focus op een niche en dat biedt strategische voordelen en groeikansen.
MR MARVIS richt zich bewust op een specifiek segment binnen de modemarkt: basic mannenmode. Bij de start was het aanbod nog veel beperkter. MR MARVIS begon met één model short en heeft dit uitgebreid naar meerdere modellen en lange broeken. Vervolgens zijn er allerlei productgroepen toegevoegd, al dan niet in beperkte oplage, exclusief voor vaste klanten. Dit biedt de mogelijkheid om gecontroleerd te innoveren, zonder de kernpropositie uit het oog te verliezen. Zolang de uitbreiding zorgvuldig gebeurt, blijft de kracht van de niche behouden.
De focus op mannenmode biedt extra kansen. Mannen hechten vaak meer waarde aan gemak en consistentie in hun klantreis. Het feit dat een eerder gekocht model nog steeds beschikbaar is in nieuwe kleuren of stoffen, sluit goed aan bij hun voorkeuren.
Een nichebenadering zorgt voor minder concurrentie en maakt het mogelijk om een onderscheidende propositie te ontwikkelen met hoge relevantie voor de consument. Hoewel een niche op het eerste gezicht beperkt lijkt, biedt ze juist internationaal veel groeipotentieel. Door lokaal een sterke positie op te bouwen en deze geleidelijk uit te breiden, kan een merk binnen een niche succesvol internationaal opschalen.