Interview Twinkle: Webshop starten: nog steeds kansrijk?

Auteur Olaf Zwijnenburg

mei 22, 2025

Honderdduizend, zoveel webwinkels telt ons land inmiddels. Goed, ze behoren niet allemaal tot de retailtop, Maar pak de, inmiddels weer, groeiende verkoopcijfers erbij en de – toegegeven – iets afgezwakte groeicurve in het aantal webshops en de conclusie is duidelijk: de rek is er voorlopig nog niet uit. Hoe kan dat?

Die laatste vraag zal misschien wat uit de lucht komen vallen, maar is het wel zo aantrekkelijk om in deze tijd een webshop te starten? Er woedt inmiddels al ruim drie jaar een oorlog in Oekraïne, prijzen stijgen, consumentenvertrouwen daalt, concurrentie in e-commerce is moordend en dan is er nog een onzekere factor in Amerika, die zorgt voor de nodige handelsspanningen.

Tijd om eens dieper in het startersklimaat te duiken: hoe aantrekkelijk is het om anno 2025 een webshop te starten? En wat is het toekomstbeeld?

‘Andere uitdagingen’

We vragen het aan verschillende kenners, te beginnen met Marlene ten Ham, als Algemeen Directeur bij branchevereniging Thuiswinkel.org dagelijks bezig met onder andere de groei en ontwikkeling van onze sector: ‘De economische omstandigheden zorgen voor toenemende druk op startende ondernemers. De koopkracht staat onder druk, consumenten zijn prijsgevoeliger en dat maakt het moeilijker om marges overeind te houden. Tegelijkertijd hebben ondernemers te maken met een oneerlijk speelveld: je moet als Nederlandse webshop aan strenge regels voldoen rondom onder andere consumentenrechten, transparantie en retourbeleid. Consumenten weten in toenemende mate niet meer exact wat ze kopen. Goed dat daar regels voor zijn en die worden aangescherpt zoals digitaal product paspoort zodat de e-commercesector garantie kan blijven afgeven wat het is dat ze verkopen en dat het klopt. Sommige internationale spelers houden zich niet aan deze regels, daarbij komt dat er zo veel pakketten niet als bulk de markt op komen dat effectieve handhaving niet mogelijk is.’ Er komt dus veel op je af als startende webshop. Toch is Ten Ham positief gestemd over het startersklimaat in Nederland, die is kansrijk, stel zij. ‘Maar er zijn andere uitdagingen dan een paar jaar geleden. De e-commercemarkt is volwassen geworden: consumenten zijn kritischer en willen instant gratificiation, wet- en regelgeving zijn strenger en de regeldruk hoger, ook de concurrentie neemt toe. Ondernemers die nu starten, moeten vanaf dag één nadenken over hun positionering, klantvertrouwen, dataveiligheid en duurzaamheid. Wie goed voorbereid is en een onderscheidend aanbod heeft, kan nog steeds succesvol zijn – maar het vraagt meer dan ooit om visie en doorzettingsvermogen.’

Er komt dus nogal wat op je af, als je besluit die aantrekkelijke url te kopen en je in het web van de webwinkels te begeven. Een van die starters is Dutchies. Het Nederlandse merk voor telefoonhoesjes won vorig jaar de Beste Starter Award tijdens de Shopping Awards. Succesvol dus, maar dat ging niet zonder slag of stoot, legt oprichter Anne de Korte uit: ‘Alles was nieuw en je hebt geen budget voor dure experts. Zonder ervaring in e-commerce of productontwikkeling, maar ineens ben je marketeer, inkoper, klantenservice én logistiek manager in één. En dat in je eentje vanuit de woonkamer. "Als ik het doe, doe ik het goed" dacht ik, maar als je snel wilt groeien, kun je niet blijven hangen in perfectie. Die balans vinden vond ik echt lastig!’

‘En dan heb je nog de praktische hobbels: douaneproblemen, verpakkingen kiezen, BTW-aangiftes, deze lijst is eindeloos. Toen de groei eenmaal inzette, werd cashflow de volgende uitdaging. We groeiden onszelf letterlijk kapot, misschien een luxe probleem, maar wel eentje waar je letterlijk van wakker kan liggen.’

‘Iedereen kan tegenwoordig een webshop beginnen’

Kijk dan ook goed naar je doelstelling, voordat je besluit een webshop te starten, is het devies van Peter van Heerde en Olaf Zwijnenburg. De sectorbankers retail van de Rabobank schreven onlangs een rapport over het dalend aantal non-foodwinkels in Nederland. Van Heerde: ‘Aan de ene kant is het starten van een webshop nog nooit zo makkelijk geweest. Iedereen kan tegenwoordig een webshop beginnen, of je nou een fulltime baan hebt, studeert, in een gedeeld kantoor werkt of gewoon vanaf je zolderkamer. Je hoeft echt geen ervaren webshopbouwer te zijn. Er zijn zoveel platforms waar je met een laptop en een muis zo een webshop in elkaar zet. Ook qua producten en toegang tot goederen is het super simpel geworden. Vroeger moest je zelf je voorraad inkopen en het risico nemen dat je het niet verkocht kreeg. Nu kun je met dropshipping spullen verkopen zonder dat je zelf een voorraad hoeft aan te houden. Dus ja, een webshop starten is niet zo moeilijk. Maar een webshop succesvol en winstgevend draaiende houden, dat is een heel ander verhaal. Of zoals we graag zeggen: een webshop starten is één ding, maar 'm winstgevend laten draaien is een tweede.’

Daarnaast kan ook toenemende concurrentie binnen e-commerce een uitdaging zijn, benadrukt Zwijnenburg: ‘Het recente stoppen van webshop Perfectly Basics is een voorbeeld van de uitdagingen voor gevestigde webwinkels in een dynamische en competitieve markt. Na 19 jaar heb ben zij besloten om te stoppen. Dit benadrukt hoe zelfs gevestigde webwinkels kunnen bezwijken onder de immense concurrentiestrijd in de e-commerce wereld. Ondanks hun sterke focus op tijdloosheid en kwaliteit, bleek het in een snel veranderend retaillandschap steeds moeilijker om hun koers vol te houden. De toenemende prijsdruk en verschuivende seizoenen maakten het voor Perfectly Basics onmogelijk om door te gaan zoals ze dat gewend waren. Ze investeerden in een nieuw platform en een rebranding, maar zonder het gewenste resultaat. De omzet stond onder druk en de verliezen bleken structureel. Dit voorbeeld laat zien hoe de opkomst van veel nieuwe webwinkels een negatieve rol kan spelen voor gevestigde spelers.’

Dat laatste hangt dan wel weer af in welke categorie je actief bent. Bij de startende ondernemers die wij voor dit artikel spraken is concurrentie geen heet hangijzer, omdat zij in vrij unieke branches opereren. Zoals Ondernulpuntvijf, een webshops in alcoholvrije bieren, die enkele jaren geleden de digitale deuren opende. Oprichter Raoul van Neer: ‘Alcoholvrije bieren zijn op heel veel plaatsen verkrijgbaar. Maar er is geen plek waar je zoveel alcoholvrije bieren bij elkaar vindt als bij ons. Daarnaast hebben we unieke bieren uit meer dan 30 verschillende landen in ons assortiment en hebben we altijd de nieuwste alcoholvrije bieren als eerste in ons assortiment. Daarmee zijn we uniek in onze business en hebben we dus vrijwel geen concurrentie.’ Van Neer had vooral veel te kampen met praktische uitdagingen, zo legt hij uit: ‘Zoals het verpakken en versturen van de bestellingen. Ook de inkoop bleef een uitdaging. Omdat we de lekkerste en nieuwste alcoholvrije bieren aan willen blijven bieden moesten we die op heel veel verschillende plekken inkopen. Minimale leverhoeveelheden die de importeurs hanteerden waren in het begin daarom ook een barrière. Het opzetten van een strakke website en goeie Google seo en sea bleken ook een opgave. En later heeft de invoering van het statiegeld ook weer het nodige uitzoekwerk opgeleverd. Aangezien we zelf ook blikjes importeren en hiervoor zelf het statiegeld aan moeten melden.’

Nieuwe niches

Grote vraag is natuurlijk: houdt de groei aan, en waar moet je nu allemaal mee rekening houden als startende webshop? Ten Ham: ‘De online consumentenbestedingen en aankopen stijgen nog steeds. We verwachten dat de groei niet afvlakt, maar meer gaat verschuiven naar online. Waarbij vooral de koop van diensten online sneller groeit dan producten. De tijd van explosieve groei van webshops ligt achter ons – mede doordat veel ondernemers ontdekken dat het runnen van een webshop meer vraagt dan alleen een goed idee. Tegelijkertijd zien we dat e-commerce een structureel onderdeel blijft van de economie. Nieuwe niches, innovatieve concepten en hybride modellen bieden nog steeds kansen. Mijn advies aan startende webshops: investeer vanaf het begin in vertrouwen, gebruiksvriendelijkheid en je klantbelofte. Zorg dat je juridisch alles op orde hebt, dat je bestelproces klopt én dat je heldere informatie geeft over prijzen en levertijden. Maak bovendien keuzes in je strategie: je kunt beter uitblinken in één niche dan middelmatig zijn in tien. Ook is het cruciaal dat je jouw klant goed kent, zo maak je de juiste keuzes. En onderschat data niet – meten is weten, ook voor starters.’ Voor hen kan het lonen om bij een keurmerk aan te sluiten. Dat zorgt voor vertrouwen bij consumenten, die zo weten dat ze met een veilige webshop te maken hebben.

‘Webshops zijn de enige sector binnen de detailhandel waar elk jaar meer nieuwe bedrijven bijkomen dan er stoppen’, stelt Van Heerde van de Rabobank. ‘Maar met de opkomst van veel webwinkels, gaan ook veel sluitingen gepaard. Het merendeel van deze oprichtingen en opheffingen betreft eenmanszaken met één werkzame persoon of minder. Het is dan ook onze verwachting dat er de komende jaren veel "eenpitters" bij zullen blijven komen, maar ook dat er elk jaar een steeds groter wordende groep weer afhaakt. Retail is nu eenmaal topsport, en online is dat niet anders.’

‘Onze welgemeende tips zijn om als startende webshopeigenaar je als eerste te richten op een specifieke doelgroep of niche’, vult Zwijnenburg aan. ‘Dat kan je helpen om op te vallen en klanten aan te trekken die echt geïnteresseerd zijn in jouw producten en maakt het makkelijker om je te onderscheiden van de concurrentie.

Rollercoaster

We sluiten af met een stukje reflectie van de succesvolle starters. Wat zouden zij anders doen als ze opnieuw mochten beginnen? Van Neer: ‘Dan zou ik het iets georganiseerder aanpakken. Ik heb weliswaar in het begin een businessplan geschreven en daarmee de eerste opzet van de webshop geregeld, maar eigenlijk had ik jaarlijks een nieuw of bijgesteld plan op moeten stellen. Dat had meer structuur en meer doordachte beslissingen tot gevolg gehad.’

De Korte: ‘Ik ben vooral blij dat ik níet wist waar ik aan begon, want als ik van tevoren had geweten wat een rollercoaster het zou worden, had ik het misschien wel nooit gedurfd. Snelle groei klinkt fantastisch (en dat is het ook), maar het is ook zo intens, op álle vlakken. Als ik iets anders zou doen, dan is het eerder hulp inschakelen bij de dingen waar ik gewoon echt niet goed in ben, zoals btw, belastingen en financiën. Daar heb ik veel te lang mee zitten tobben. Ook had ik eerder de verbinding kunnen zoeken met andere ondernemers. Via o.a. NLgroeit heb ik nu een netwerk om me heen van mensen met wie ik kan sparren, en dat is zó waardevol.’

Dit interview verscheen eerder in het Twinkle magazine op 22-05-2025.

Voorbereiding:

Ik werk aan een artikel over het startersklimaat voor webwinkels in Nederland. Aanleiding is een rapport van de KVK, waaruit blijkt dat er nog steeds veel webshops bijkomen, ondanks de algehele tendens van een dalend aantal starters in het bedrijfsleven. Daarnaast is ons land inmiddels de mijlpaal van 100.000 webshops gepasseerd. Aanleiding voor ons om eens dieper in het startersklimaat voor webshops in Nederland te duiken. Wat zijn overwegingen om wel of juist geen webshop te starten? Waar lopen starters tegenaan? En hoe zit het met de concurrentie?

Eerst even hoogover om de juiste context rondom e-commerce te schetsen.

Er is echt wat aan de hand…. De groei van e-commerce heeft een aanzienlijke invloed op het aantal stenen winkels in Nederland, wat sterk is afgenomen. In 15 jaar verdween maar liefst 30% van de stenen non-food winkels…  Het aantal winkels nam vanaf het hoogtepunt in 2010, toen er nog 108.436 stenen food en non-food winkels waren, af met ruim 27.000, bijna een kwart van het totaal, blijkt uit de database van Locatus. Dat is bijna een kwart van het totale winkelbestand in 2010. Deze telt op 1-1-2025 een aantal van 81.410 stenen food en non-food winkels. Ook in 2024 sloten weer een fors aantal, ruim 2.000, winkels de deur. De afname van het totaal aantal stenen winkels tussen 2010 en 2025 is vooral zichtbaar in non-food. In een tijdsbestek van 15 jaar zijn bijna 26.000 non-food winkels en ruim 1,6 miljoen non-food winkelmeters verdwenen. De verschuivingen in het aantal verkooppunten en winkeloppervlakte in zowel de foodsector als de periferie verhullen de aanzienlijke afname van (vaak kleinschalige) non-food retailers en foodspecialisten in de binnensteden en dorpskernen van ons land. Het samenvoegen van de sectoren food en non-food in analyses kan verwarring veroorzaken en ondernemers ten onrechte geruststellen dat er geen problemen zijn.

 De groei van het omzetaandeel online is vooral te danken aan de consument, waarbij gemak een belangrijke rol speelt in veranderend consumptiegedrag. Online winkelen wordt steeds sneller, gemakkelijker, aantrekkelijker en persoonlijker, terwijl veel winkels en winkelgebieden hier onvoldoende toegevoegde waarde tegenover zetten. Als de taart over meer partijen verdeeld moet worden is het voor stenen winkels per definitie moeilijker om succesvol te zijn in deze verdringingsmarkt. Ondanks de veranderde winkelgewoonten blijft de psychologie van consumentengedrag onveranderd: consumenten verwachten nog steeds gemak, snelheid, een breed assortiment en aantrekkelijke prijzen. Voormalige winkelpanden worden steeds vaker herbestemd voor andere doeleinden, zoals werkruimtes, horeca of woonruimtes.

Daarbij brengt internet een nieuwe complicerende factor voor retailers: een ongekende mate van transparantie. Het is voor de consument niet alleen makkelijker om producten te kopen, ze kunnen dat ook eenvoudig tegen de laagste prijs doen. Binnen enkele (muis)klikken heeft de consument een product tegen de gewenste leveringscondities en prijs in huis.

De impact hiervan is dan ook goed zichtbaar in de winkelstraten. Daar waar supermarkten de afgelopen decennia stevig in meters en omzet zijn gegroeid, zien we een hele grote krimp in het aantal non-food winkels en food specialisten. Onder andere in de sectoren IT, Schoenen & Personal Lifestyle en Telecom ligt het omzetaandeel online op de totale retail bestedingen per branche al boven de 50%. Voor producten in de categorieën Consumenten Elektronica, Speelgoed, Huishoudelijke Elektronica en Kleding ligt dit percentage tussen de 40-50% van de totale retail bestedingen per branche (Thuiswinkel Markt Monitor FY 2024, Retailinsiders). In het afgelopen decennium zijn juist veel stenen winkels van retailers die actief zijn in internetrijpe productgroepen verdwenen uit de winkelstraat.

Hoe kijk je aan tegen het huidige startersklimaat voor webshops in Nederland?

Met de opkomst van nieuwe toetreders (o.a. uit China) en de continue ontwikkelingen op technologisch vlak (o.a. generatieve AI) verwachten wij dat de groei er binnen e-commerce voorlopig nog niet uit is. Tegelijkertijd constateren we dat in een aantal non-food deelsectoren het online marktaandeel versus de omzet in stenen winkels lijkt te stabiliseren. Dat kan betekenen dat de toekomstige groei binnen die deelsectoren vooral voort zal moeten komen uit reguliere marktgroei (o.a. prijsstijgingen en de toename van consumptie) en in steeds mindere mate vanuit een verschuiving vanuit stenen winkels naar het onlinekanaal. 

En vanuit echte nieuwe starters hangt het er een beetje vanaf hoe je het bekijkt. Aan de ene kant is het starten van een webshop nog nooit zo makkelijk geweest. Iedereen kan tegenwoordig een webshop beginnen, of je nou een fulltime baan hebt, studeert, in een gedeeld kantoor werkt of gewoon vanaf je zolderkamer. Je hoeft echt geen ervaren webshopbouwer te zijn. Er zijn zoveel platforms waar je met een laptop en een muis zo een webshop in elkaar zet. Ook qua producten en toegang tot goederen is het super simpel geworden. Vroeger moest je zelf je voorraad inkopen en het risico nemen dat je het niet verkocht kreeg. Nu kun je met dropshipping spullen verkopen zonder dat je zelf een voorraad hoeft aan te houden. Dus ja, een webshop starten is niet zo moeilijk. Maar een webshop succesvol en winstgevend draaiende houden, dat is een heel ander verhaal. Of zoals we graag zeggen: een webshop starten is één ding, maar 'm winstgevend laten draaien is een tweede.

Er komen nog altijd veel webshops bij. Wat betekent dat voor de markt en concurrentie?

Het lijkt erop dat binnen de totale detailhandel er een nieuwe balans wordt gevonden tussen online en offline winkelen en welke producten consumenten via welk kanaal willen kopen, waarbij beide kanalen hun eigen sterke punten hebben en elkaar aanvullen. Dit geldt met name voor deelsectoren waarvan de e-commerce markt al (meer) volwassen is, zoals consumentenelektronica, speelgoed of de verkoop van schoenen.

Voor e-commerce spelers kan een stabilisatie in het online omzetaandeel twee kanten op gaan. Aan de ene kant hebben ze blijvend terrein gewonnen ten opzichte van stenen winkels. Wat hun bestaansrecht bevestigd. Aan de andere kant lijkt het erop dat het moeilijker wordt om in volwassen deelsectoren nog meer omzetaandeel van stenen winkels af te pakken. Dit betekent dat e-commerce bedrijven die mikken op bovengemiddelde groei, die groei niet zomaar kunnen realiseren door mensen van offline naar online te trekken. Hierdoor kan de onderlinge concurrentie binnen de online markt nog verder toenemen, zeker met nieuwe spelers zoals Temu en Shein die opkomen. Dit kan goed zijn voor consumenten, omdat meer concurrentie kan leiden tot betere prijzen en innovatie. Maar voor e-commerce bedrijven betekent dit nog meer druk op hun bedrijfsvoering en winstgevendheid.

De e-commerce markt was al zeer competitief in veel segmenten. Denk aan de grote nationale en internationale platforms die enorm gegroeid zijn, zoals webshops voor dierenvoeding, consumentenelektronica, kleding en schoenen en de tsunami van spullen vanuit uit China. In veel van die segmenten zijn er grote spelers die elke dag hard werken en veel geld uitgeven om klanten naar hun webshop te trekken. Het is ook een feit dat veel snelgroeiende e-commerce bedrijven verlieslatend zijn en met al die nieuwe webshops die erbij komen, wordt de concurrentie alleen maar groter. Dat zorgt voor druk op de winstgevendheid. Nieuwe webshops proberen vaak terrein te winnen door acties of tijdelijk lagere prijzen dan hun concurrenten aan te bieden. Dat kan leiden tot snelle groei, maar op de lange termijn is dat niet vol te houden omdat er uiteindelijk gewoon geld verdiend moet worden. Zodra snelle groeiers met lage marges moeten investeren, merken ze dat ze niet genoeg cashflow hebben om die benodigde investeringen te doen. Die webshops houden het dan ook vaak niet lang vol.

Ondertussen hebben de gevestigde webshops, en uiteraard ook bestaande stenen winkels, hier ast van. Want een consument kan zijn euro maar één keer uitgeven. Veel consumenten maakt het helemaal niet uit of het bedrijf waar gekocht wordt, online of offline, winstgevend is of niet. De consument is niet perfect rationeel en acteert vooral vanuit de eigen behoefte. Als ondernemer heeft het geen zin om onlineconcurrentie als oneerlijk te bestempelen. De gedachte dat er niets aan de hand is ‘omdat er toch geen geld wordt verdiend’ kan schadelijk zijn en leiden tot een misplaatst gevoel van veiligheid. Je moet slim en creatief te werk gaan. Zeker zolang bedrijven gebruik kunnen maken van externe investeerders die grote bedragen aan durfkapitaal investeren om groei aan te jagen.

Het recente stoppen van Perfectly Basics is een voorbeeld van de uitdagingen voor gevestigde webwinkels in een dynamische en competitieve markt. Na 19 jaar heb ben zij besloten om te stoppen. Dit benadrukt hoe zelfs gevestigde webwinkels kunnen bezwijken onder de immense concurrentiestrijd in de e-commerce wereld. Ondanks hun sterke focus op tijdloosheid en kwaliteit, bleek het in een snel veranderend retaillandschap steeds moeilijker om hun koers vol te houden. De toenemende prijsdruk en verschuivende seizoenen maakten het voor Perfectly Basics onmogelijk om door te gaan zoals ze dat gewend waren. Ze investeerden in een nieuw platform en een rebranding, maar zonder het gewenste resultaat. De omzet stond onder druk en de verliezen structureel. Dit voorbeeld laat zien hoe de opkomst van veel nieuwe webwinkels een negatieve rol kan spelen voor gevestigde spelers. De markt raakt verzadigd en de concurrentie wordt steeds heviger. Nieuwe webshops proberen vaak terrein te winnen door acties of tijdelijk lagere prijzen aan te bieden, wat leidt tot snelle groei, maar op de lange termijn niet vol te houden is. Dit zorgt voor een constante druk op de winstgevendheid van alle spelers in de markt.

Wat zijn momenteel de grootste uitdagingen voor startende webwinkels?

Voor startende webwinkels is de grootste uitdaging om zichtbaar te worden bij je doelgroep. Webshops geven elk jaar veel geld uit om op te vallen en in beeld te blijven bij (potentiële) klanten. Dat betekent investeren in SEO en SEA (betalen om mee te doen), maar ook werken aan marketing via bijvoorbeeld social media. En tegenwoordig zijn social mediakanalen zoals Instagram en TikTok ook nog eens "webshops" op zichzelf. Kortom, er is heel veel afleiding voor de consument, een enorm aanbod, en elke webshop betaalt veel geld om zichtbaar te worden en te blijven. Tenzij je als webshop heel goed weet te richten op een specifieke doelgroep met je assortiment of in een niche, is het als startende webshop heel lastig om klanten naar je toe te trekken.

Welke invloed hebben de huidige economische ontwikkelingen op het startersklimaat bij webshops?

Op dit moment zijn er vanuit economisch perspectief eigenlijk geen grote obstakels voor webshops. De geopolitieke spanningen en de handelsoorlog met Amerika helpen normaal gesproken niet, maar hebben nu weinig invloed op de Nederlandse consument. De groei in de Nederlandse economie moet voorlopig komen van overheidsuitgaven en particuliere consumptie. Daar zien we nu nog geen grote problemen. De loonsverhogingen van de afgelopen jaren hebben de koopkracht redelijk goed gehouden, wat ervoor zorgt dat consumenten, ondanks het negatieve consumentenvertrouwen, nog steeds blijven kopen. Dit hebben we de afgelopen jaren ook gezien, al was het niet in alle sectoren of productgroepen.

Verwacht je dat de groei van het aantal webwinkels in Nederland blijft aanhouden? En waarom?

Ja, omdat de toegangsdrempels voor het starten van een webshop zo ontzettend laag zijn vergeleken met bijvoorbeeld fysieke winkels of andere soorten bedrijven. Het is daardoor aantrekkelijk voor veel mensen om het gewoon te proberen. Webshops zijn ook de enige sector binnen de detailhandel waar elk jaar meer nieuwe bedrijven bijkomen dan er stoppen. Maar met de opkomst van veel webwinkels, gaan ook veel sluitingen gepaard. Volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek kwamen er in 2024, op basis van voorlopige cijfers, 23.345 bedrijven met de SBI-code 479 (hoofdzakelijk webwinkels) bij, maar werden er ook 14.005 in datzelfde jaar weer opgeheven. Het merendeel van deze oprichtingen en opheffingen betreft eenmanszaken met één werkzame persoon of minder. Het is dan ook onze verwachting dat er de komende jaren veel "eenpitters" bij zullen blijven komen, maar ook dat er elk jaar een steeds groter wordende groep weer afhaakt. Retail is nu eenmaal topsport, en online is dat niet anders.

Wat zou jij startende webshops als advies meegeven om als winnaar uit de bus te komen?

Onze welgemeende tips zijn om als startende webshopeigenaar je als eerste te richten op een specifieke doelgroep of niche. Dat kan je helpen om op te vallen en klanten aan te trekken die echt geïnteresseerd zijn in jouw producten en maakt het makkelijker om je te onderscheiden van de concurrentie. Wees je bewust van de concurrentie en houd je concurrenten goed in de gaten. Probeer te begrijpen wat zij doen om succesvol te zijn en zorg ervoor dat je iets unieks biedt dat je onderscheidt van de rest. Dit kan een speciaal product zijn, uitstekende klantenservice, of een unieke merkidentiteit. Flexibiliteit en aanpassingsvermogen zijn essentieel. De markt verandert voortdurend, dus het is belangrijk om flexibel te zijn en je strategie aan te passen aan nieuwe trends en ontwikkelingen. Blijf leren en aanpassen om succesvol te blijven. Daarbij is het belangrijk om te begrijpen dat zichtbaarheid cruciaal is. Het is essentieel om te investeren in zoekmachineoptimalisatie (SEO) en betaalde advertenties (SEA) om goed vindbaar te zijn. Daarnaast is het gebruik van social media platforms zoals Instagram en TikTok een effectieve manier om je producten te promoten en een band op te bouwen met je doelgroep. Financiële planning is ook van groot belang. Zorg ervoor dat je een goed financieel plan hebt en je cashflow goed beheert. Dit is cruciaal om te kunnen investeren in groei en om te overleven in moeilijke tijden. Stel realistische doelen en wees je bewust van de kosten die komen kijken bij het runnen van een webshop. Gebruik data om inzicht te krijgen in het gedrag van je klanten en om je marketingstrategieën te verbeteren. Dit kan je helpen om beter te begrijpen wat werkt en wat niet.

En steeds belangrijker: denk na over hoe je je webshop duurzaam kunt maken, zowel financieel als operationeel. Dit betekent niet alleen snelle groei, maar ook het bouwen van een solide basis voor de toekomst.

Voeg een opmerking toe

beschermd met reCAPTCHA Privacy - Voorwaarden
Annuleren