Misverstanden rondom het verschil tussen online en offline kopen (draft)

Auteur Olaf Zwijnenburg

jan 1, 2024

 ‘Het is duurzamer te bestellen in een fysieke winkel, dan in een webwinkel.’

De logistieke keten van de e-commercesector is heel efficiënt ingericht. Een pakketbus kan in één ritje wel 200 pakketten bezorgen. Als een gedeelte van de ontvangers de auto had gebruikt om datzelfde product in de winkel te kopen, dan loopt de CO2-uitstoot al snel hoger op dan de emissies van een pakketbus. Conclusie: een online bestelling die een losse autorit naar een winkel vermijdt, is meestal de duurzaamste keuze.

Onderzoekers concluderen dat online aankopen over het algemeen een lagere CO2-uitstoot genereren dan winkelaankopen in het geval van auto-afhankelijke levensstijlen:

  • Uit een grote EU-brede studie door adviesbureau Oliver Wyman blijkt dat de fysieke detailhandel 1,5 tot 2,9 maal meer CO2 per verkocht product uitstoot dan e-commerce. Dat komt onder andere door het hogere energieverbruik van fysieke winkels (gebouwen) en het vervoer over de laatste kilometers.
  • De Vrije Universiteit Brussel heeft ook onderzoek gedaan naar de duurzaamheid van online shoppen. Op basis van meer dan twintig wetenschappelijke studies hebben onderzoekers een dataset samengesteld van 244 aankopen, hun geschatte CO2-voetafdruk en informatie over de contextuele, distributie-, gedrags- en geografische omstandigheden. De onderzoekers concluderen uit de beoordeelde onderzoeken dat online aankopen over het algemeen een lagere CO2-uitstoot genereren dan winkelaankopen in het geval van auto-afhankelijke levensstijlen.
  • Ook uit Nederlands onderzoek blijkt dat er veel situaties zijn waarin online winkelen tot minder CO2-uitstoot leidt dan fysiek winkelen (Bron). 

‘Bestelwagens rijden voor 50-80% rond om pakketten te bezorgen voor webwinkels’.

De e-commercesector is een zeer klein onderdeel van de Nederlandse transportsector. Bestelwagens hebben in het stedelijke verkeer een aandeel van 10 tot 12% . Daarvan wordt 5 tot 10% gebruikt voor pakketbezorging. Dus slechts 0,5 tot 1% van al het stadsverkeer is verantwoordelijk voor de bezorging van pakketten. Het overige deel van de busjes in het stadsverkeer zorgt voor bijvoorbeeld bevoorrading van de horeca of winkels, rijdt voor de bouwsector of installatiebedrijven of zijn aannemers.

‘Meer dan 30% tot 50% van de pakketten wordt retour gestuurd’.

In 2021 was het aantal retourpakketten 57,5 miljoen. Dus retourpakketten vormden 10,2% van het totale aantal pakketbewegingen in het B2C marktsegment (Bron).

Volgens de ACM Post- en Pakketmonitor zijn er in 2022 473 miljoen pakketjes verstuurd naar consumenten en is 12,3% daarvan retour gegaan. Voor de meeste productcategorieën liggen de retourpercentages rond de 5%-7%. Kleding komt vaker terug. Retourpercentages van 30% zijn in de fashion niet uitzonderlijk, met uitschieters naar soms wel 40 tot 50%.

In de grootste Europese landen komen online retourzendingen het meest voor in de categorieën kleding, schoenen en accessoires, meldt Statista.

Voeg een opmerking toe

beschermd met reCAPTCHA Privacy - Voorwaarden
Annuleren