In 15 jaar verdween 30% van de stenen non-food winkels…

apr 6, 2025 Olaf Zwijnenburg

In dit rapport gaan we uitgebreid in op de laatste cijfers rondom aantallen winkels, winkelmeters en de impact van online op stenen winkels in zowel de food/near-food als de non-food detailhandel. 

Sectormanagement: ondernemen is vooruitkijken en daarom is sectorkennis onmisbaar

dec 10, 2024 Olaf Zwijnenburg

Ans Verhoef staat sinds de zomer aan kop bij Sectormanagement. Binnen de nieuwe Retail NL inrichting blijft Sectormanagement onverminderd belangrijk voor het onderscheidend vermogen van Rabobank voor zakelijke klanten. Hoe? Dat lees je in dit artikel.

Sectorvisie Detailhandel non-food 2040

okt 3, 2024 Olaf Zwijnenburg

Samen met klanten, leden, brancheverenigingen, kennis- & onderwijsinstituten en collega’s heeft Rabobank sectorvisies opgesteld. In onze 'Sectorvisie Detailhandel non-food' delen wij ons streefbeeld voor de sector richting 2040 en nog belangrijker: de weg ernaartoe.

Digitaal, duurzaam, dilemma’s…

nov 14, 2023 Olaf Zwijnenburg

Digitalisering en duurzaamheid zijn van strategisch levensbelang voor retailers. We beschrijven dilemma’s en kansen, de ‘license to operate, het focussen op de winst op lange termijn, het samenwerken met stakeholders en innovatie. Hiermee helpen wij organisaties naar een hoger niveau.

Rabobank: Zo bescherm je jouw winkel of groothandel tegen cybercriminelen

jan 1, 2022 Olaf Zwijnenburg

Veel winkeliers en groothandelaren hebben moeilijke jaren achter de rug. De pandemie hakte er flink in. Door de pandemie is ook de digitalisering verder toegenomen. Dat is vaak goed voor de omzet, maar zorgt voor een risico dat je niet mag onderschatten: cybercriminaliteit.

Digitalisering is key

nov 3, 2021 Olaf Zwijnenburg

In het kader van het VEDIS New Retail Champion event schreven Jos Voss en Olaf Zwijnenburg van Rabobank het rapport 'Digitalisering is key' met een profiel van de kandidaten en enkele inzichten rondom innovatie en digitalisering.

Rabobank: Als retailer je omzet dit jaar nog boosten? Check deze 6 onmisbare tips!

nov 1, 2021 Olaf Zwijnenburg

Vanaf de intocht van Sinterklaas start voor jou als retailer de belangrijkste periode van het jaar. Voor jou als retailer een uitgelezen kans om je omzet een boost te geven. In de periode tot eind december wordt maximale spreiding belangrijker dan ooit. Speel slim in op de situatie met deze tips.

Make-over voor Franchise: strategie en organisatie herijken

apr 1, 2021 Olaf Zwijnenburg

De nieuwe franchisewetgeving vraagt om een heroverweging van de afspraken tussen franchisegever en franchisenemers. Door diverse marktontwikkelingen, waaronder toenemende concurrentie en de groei van online, moet de strategie opnieuw worden geanalyseerd.

Rabobank: Online retail komt als grote winnaar uit coronacrisis

mrt 11, 2021 Olaf Zwijnenburg

Voor sectoren die producten leveren voor de woning valt het eenmalige corona-effect weg in 2021. De meeste non-food sectoren zullen in 2021 nog onder het niveau van 2019 uitkomen, met webwinkels als belangrijkste uitzondering. De coronacrisis heeft de shift naar online versneld.

Retail en groothandel in het hart getroffen door corona

jan 29, 2021 Olaf Zwijnenburg

Het coronavirus is momenteel het belangrijkste issue voor de detail- en groothandel. Ook in deze uitdagende tijden zijn er echter kansen!

Rabobank: Online verkoop van jouw winkel? Zo pak je het aan

jan 1, 2021 Olaf Zwijnenburg

Steeds meer klanten kopen ook digitaal via bijvoorbeeld webshops. Online verkoop kan voor jou dus ook interessant zijn. De coronacrisis heeft het belang van online nog duidelijker gemaakt. Moet je nog beginnen met een webshop bouwen? Dan ben je voor de korte termijn te laat. Wat kun je nu wél doen?

Rabobank: Maak samen met onze partners de ideale website of webshop

jan 1, 2021 Olaf Zwijnenburg

Online vindbaar en zichtbaar zijn is tegenwoordig ontzettend belangrijk. Starten met online verkoop door het openen van een webshop is een grote stap. Rabobank helpt jou graag bij de digitalisering van jouw bedrijf. Dat doen we samen met onze partner Pagewize.

Rabobank: Digitalisering neemt vogelvlucht; omnichannel winnende model

sep 14, 2020 Olaf Zwijnenburg

De verschuiving van fysieke naar online retail is een al langer zichtbare trend. Consumenten zien de voordelen van online; groot aanbod, goede prijsperceptie, gemak en maken er steeds meer gebruik van. De Coronacrisis versnelt omslag naar online retail, ook relevant voor groothandels.

Rabobank: Coronacrisis versnelt trends in detailhandel

jul 13, 2020 Olaf Zwijnenburg

De coronacrisis zorgt voor een nieuwe inrichting van het retail-landschap. Enerzijds door versnelling bestaande, anderzijds door enkele ‘nieuwe’ trends. Er is geen plaats meer voor winkels die hun toegevoegde waarde niet duidelijk maken en alleen maar pakhuizen met een kassa zijn.

Rabobank: 5 tips voor retailondernemers tijdens de coronacrisis

apr 28, 2020 Olaf Zwijnenburg

Winkeliers hebben het moeilijk. Er is veel concurrentie, online shoppen neemt toe en daar komen de maatregelen voor het coronavirus nog bovenop. Hoe hou je als ondernemer het hoofd boven water? In dit artikel vind je vijf tips: van digitale kansen tot samenwerking en financiële hulp.

Rabobank: Online en offline wereld smelten samen in Future Store Arnhem

jan 1, 2019 Olaf Zwijnenburg

Wat zijn de voordelen voor ondernemers als je de online en offline wereld samenvoegt? Wie nieuwsgierig is naar het antwoord moet naar Arnhem. Daar komen in de Future Store meer dan zeventig bestaande innovaties samen.

INFOGRAPHIC: Innovatie in retail? Zo kun je vooruit!

jan 1, 2019 Olaf Zwijnenburg

De retailsector staat geen moment stil. De laatste jaren gaat het steeds harder met nieuwe ontwikkelingen en veranderingen. Daar moet je als ondernemer actief op inspelen door continu te blijven vernieuwen. Hoe je dat doet? In dit artikel vind je de belangrijkste retailtrends op een rij.

Onze kernvisie op retail: de markt wacht op niemand…

jan 1, 2019 Olaf Zwijnenburg

De non-food retailsector is in fundamentele verandering...en er zijn vijf kernthema’s voor de sector...die gevolgen hebben voor de sector en waarop retailers moeten inspelen met hun strategie.

Onze kernvisie op Groothandel: King of the middle...

jan 1, 2019 Olaf Zwijnenburg

Groothandel: van 'stuck in the middle' naar 'king of the middle'…door het inspelen op trends...en continu langs drie assen te verbeteren: toegevoegde waarde, bereik businessmodel en innovatie.

Rabobank: Innovatie in retail, zo kun je vooruit

jan 1, 2018 Olaf Zwijnenburg

De retailsector staat geen moment stil. De laatste jaren gaat het steeds harder met nieuwe ontwikkelingen en veranderingen. Daar moet je als ondernemer actief op inspelen door continu te blijven vernieuwen. Hoe je dat doet? In dit artikel vind je de belangrijkste retailtrends op een rij.